Za Čtyřlístkem na „Mácháč“

Naši prvňáčci se vydali na dalekou cestu na týdenní školu v přírodě. Za krásami naší vlasti doputovali až do městečka Doksy, které leží kousíček od Máchova jezera. Už po cestě navštívili ZOO v Děčíně, kde se mimo jiné seznámili i s místní ikonou medvědem Brunem. Dalšími školandovými zážitky byla návštěva muzea Čtyřlístku, putování za lesními skřítky, řešení záhady „Kde se skrývá Zádrhel?“, Doksyland (ZOO park Berousek) a také plavba výletní lodí po Máchově jezeře. Celým týdnem nás provázelo slunečné počasí, proto jsme si mohli naplno užívat krásného okolí a tamní přírody. Všichni se domů vrátili se spoustou krásných zážitků.

5. třídy na školandě

Po celoročním těšení jsme se dočkali a v pondělí 19. 6. jsme společně s 5. B odjeli objednaným autobusem do školy v přírodě a to do penzionu Klamovka v Nižboru – Stradonice.
Po cestě jsme navštívili Hamousův statek ve Zbečně. Po ubytování v penzionu jsem se vydali hledat vyhlášené keltské oppidum, kde bylo v 19. stol. nalezeno přes 200 zlatých a stříbrných mincí, což zde tehdy rozpoutalo „zlatou horečku“.
V úterý jsme měli naplánovaný celodenní výlet do Křivoklátu- navštívili jsme lesní muzeum- kde jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí za života lesní zvěře a zahráli pěkné hry. Potom jsme si prohlédli hrad Křivoklát.
Ve středu jsme se v nedalekém zámku Nižbor ocitli v pravěku vyzkoušeli jsme si některé dovednosti nezbytné pro přežití v pravěku – ( např. výrobu pravěkých nástrojů, tkaní látek, drcení zrní na kamenném mlýnku, uhnětení těsta
a upečení placek ) – moc nám nechutnaly. Odpoledne jsme trávili  soutěžemi a večerní diskotékou. Ve čtvrtek jsme měli zajištěnou exkurzi ve sklárně Rückl Nižbor, odpoledne jsme si prohlédli město Beroun, zašli jsme do medvědária, kde žije poslední medvěd z Chaloupkova večerníčku. Bylo horko, tak jsme ho neviděli. Všichni jsme si školu v přírodě moc užili a plni krásných zážitků jsme v pátek 23. 6. přijeli domů.
Hana Tomanová

Výlet s přespáním na Červené lišce

Ve dnech 19. – 22. 6. jsme se my, žáci 2. A, zúčastnili svého prvního pobytu v přírodě s přespáním (3 noci) v nedalekých Potůčkách. Ubytovaní jsme byli v hotelu U Červené lišky úplně mimo civilizaci. Ubytování, jídlo i počasí byly skvělé. Naše školanda se nesla v duchu poznávání přírody na téma Lesohrátky. Čekala nás spousta her v přírodě, turistické vycházky (našlapali jsme 34 km), opékání buřtů, Liščí sportovní pětiboj, cesta za pokladem, a dokonce jsme museli najít paní učitelku, kterou nám unesla lesní strašidla. Všichni jsme to bez rodičů zvládli úžasně a těšíme se na další pobytové výlety v příštím roce.
Žáci 2. A, M. Dušková

 

Kulturní a přírodovědná exkurze v Bečově nad Teplou

Prázdniny se blíží, počasí je slunečné, a tak se trochu učíme a trochu cestujeme. V úterý 20. června 2023 jsme se vydali vlakem do Bečova nad Teplou. Spolužačka Klárka Gabrissová s maminkou vyhledaly vhodné vlakové spojení tam i zpět, objednaly edukační program „Procházka minulostí“ na zámku Bečov nad Teplou a zajistily možnost navštívit ten stejný den Botanickou zahradu v Bečově.

Těšili jsme se skoro celý měsíc. V den výletu sbalili batohy plné jídla a pití a vyrazili. Bylo to skvělé. Vlak neměl zpoždění, vše šlo, jak mělo. Měli jsme plno času. Procházka z nádraží na zámek, svačina na nádvoří, prohlídka zámku s paní průvodkyní, otázky a odpovědi, kamarádská svatba a plno nových informací. Moc se nám tam líbilo.

Vestou do Bečovské botanické zahrady jsme se zastavili u Muzea hraček a Muzea historických motocyklů. Opět správná volba. Hračkárna jako ve starém filmu nebo u babiček na půdě. Všechno jsme chtěli vyzkoušet, ale bylo to muzeum, kde jsme se mohli jen dívat. Škoda.

Do Muzea historických motocyklů šli jen někteří z nás. Zbytek se vrhnul do obchůdku se suvenýry a snažil se utratit kapesné do poslední koruny. Vybrat dárky pro všechny, které máme rádi a vystačit s penězi byla taková slovní úloha.

Kluci a Klárka zatím dostali přednášku o motocyklech, po které přišli celí vysmátí za námi.

Peníze utracené, suvenýry zabalené a mohlo se jít do botanické. Zase už nám kručelo v břiše, a tak jsme se opět nasvačili, napili a šli se podívat na rostliny.

Přírodovědná procházka se povedla, znali jsme plno názvů a co jsme neznaly, to bylo u rostliny napsané.

Největším zážitkem bylo objevení dětského a fotbalového hřiště v areálu botanické zahrady. Hodina hraní, svačení a jízda na kladce nám udělala ještě lepší náladu, než jsme měli.

Cesta zpět utekla a už se zase těšíme na další výlet.

Žáci 3. B a tř. učitelka Mirka Voláková

Co se děje s odpadem? 

Odpověď na tuto otázku dostali žáci 6. A a 7. A během exkurze v CEVOH Černošín. Toto sdružení se zabývá tříděním a zpracováním odpadů.
Žáci se během první části ve školicím středisku dozvěděli teoretické informace o různých druzích odpadů a jejich zpracování. Druhá část exkurze byla zaměřena na prohlídku provozu, strojů na třídění a zpracování odpadů, řízené skládky a kompostárny.
Během exkurze se žáci na vlastní oči a „čich“ seznámili s tím, co se děje s odpady po jejich vhození do sběrných nádob. Zároveň mohli vidět, jaké množství odpadu je v našich domácnostech vyprodukováno. Dozvěděli se také, co vše je možné recyklovat a jaké nové věci díky tomuto procesu vznikají.

Sportovní den ke Dni dětí

Tradiční sportovní den ke Dni dětí pro žáky 1. stupně ZŠ byl letos 2. června 2023.

„Už jsme třeťáci, nejstarší žáci v první skupině. Příští rok nás čeká postup do druhé skupiny, kde hrají čtvrťáci proti páťákům. Letos máme naději, že bychom mohli být na stupních vítězů.“

První zápas proti 1. A nám trochu srazil sebevědomí. Prohráli jsme 3 : 1.  Byl čas na to, vymyslet jinou taktiku. Zápasy s 2. B a 1. B se vydařily tak napůl. Jedna remíza, jedna výhra. Blížilo se derby s 3. A. Nervozita, bojovnost. Obrana i útok se dařily. Blížil se konec utkání bez gólu. Bohužel se stala chyba z neznalosti pravidel a po „ruce“ byla nařízena penalta proti 3. A. Vyšlo to a vyhráli jsme 1 : 0. Skóre se zamíchalo. Stále jsme mohli být první nebo druzí, ale i třetí. Čekal nás náš poslední zápas. Protihráči byli žáci 2. A. Vyhráli jsme a stále jsme nevěděli, jak celý turnaj dopadne. Úplně poslední zápas hrála 3. A proti 2. B. Obě třídy s krásnými výsledky z minulých utkání. Záleželo na výsledku jejich utkání, a my už nemohli nic dělat, jen čekat.

Boj skončil. Šli jsme na vyhlášení výsledků. Byli jsme nervózní a zvědaví.  Jak se umístíme my? Vyhlašovalo se od posledního místa.  Nervozita se stupňovala. Když vyhlásili třídu, která se umístila na třetím místě, ani jsme nedýchali. Teď to přijde, teď řeknou buď nás a nevyhráli jsme anebo řeknou 3. A a tím pádem budeme první. Řekli 3. A! Jsme první!!! Vyhráli jsme!!! Máme strašně velkou radost!!! Je to nejlepší den na světě!!!

Děkujeme všem organizátorům za dárky a už se těšíme, až si výhru půjdeme sníst do cukrárny.

Žáci 3. B

Zdravá pětka ve 3. B

Zdravé potraviny, zdravé cvičení, zdravý životní styl, zdravý život – o tom všem jsme se učili už v mateřské školce, v první, druhé i třetí třídě. Často používáme slovo „zdravý, zdravá“, ale jak toto přídavné jméno používat v životě? Jak slovo ZDRAVÝ nepoužít a přesto vědět, co tím je myšleno? Co jíst a co ne? Čeho používat pro své zdraví více a čeho méně? Jak si rozdělit potraviny do barevných skupin, používat barevný talíř nebo potravinovou pyramidu?

Bylo to dvouhodinové zábavné učení ve skupinách s používáním barevných pracovních listů, pozorným díváním na videoukázky, odpovídáním na otázky paní lektorky. Získávání žetonů s pětkou do barevného skupinového kelímku, odebírání za nesprávné odpovědi nebo za vyrušování spolužáků. Čím víc pětek, tím lépe! Soutěž trvala celé dvě hodiny a až do poslední chvíle nebylo jasné, které družstvo vyhraje. Důležité bylo, že jsme si zopakovali, které potraviny máme do svého jídelníčku zařazovat častěji a co jíst méně.

Už se těšíme na další „Zdravou pětku“, kde máme slíbeno, že budeme společně připravovat pokrm podle návodu ve školní kuchyňce.

Žáci 3. B

Bádání ve 4.A v rámci projektu Rozvoj kvalitní výuky

Ve středu 31.5. nás navštívila paní lektorka Karolína Kankrlíková s projektovým dnem, kterému jsme začali říkat „bádání“.

Cílem tohoto projektu bylo na pokusech z běžně dostupných předmětů (pěna na holení, voda, lepidlo, jedlá soda, potravinářské barvivo, bonbony) pozorovat  jejich reakci a tyto reakce odůvodňovat.  Mezi experimenty  bylo  zařazeno zkoumání reakce vody, mléka a dalších tekutin, vytvoření  lávové lampy či kinetické energie.

Také proběhla práce s ohněm – za použití lihu a vody byl dětem představen pokus, kdy byla zapálena látka a přitom neshořela.

Závěrečná část projektového dne se věnovala tvorbě bublin. Děti připravily roztok na výrobu bublin. Velikost bublin podpořily přidáním cukru/medu do roztoku. Tento krok byl pro všechny přítomné velkým překvapením. Všechny aktivity byly střídány s pohybovým cvičením.

Projektový den jsme si všichni přítomní užili a mimo získané nové poznatky a dovednosti byl den příjemným zpestřením běžných dní v ZŠ.

Michaela Smyslová